Bouwkraanverdeler De Ceuster maakt slimme kranen om defecten te vermijden

De Limburgse onderneming De Ceuster is de exclusieve Benelux-verdeler van bouwkranen van het Italiaanse merk Gru Dalbe. De Ceuster verkoopt en verhuurt de bouwkranen en verzorgt de bijhorende service en het transport van en naar de bouwwerf. Om een beter inzicht te krijgen in de verhuurvloot en om sneller op de bal te kunnen spelen op het vlak van service en onderhoud, wil het bedrijf de bouwkranen uitrusten met sensoren.

Business-to-Business

Yvo De Ceuster richtte De Ceuster in 1986 op in Lommel. Intussen is het bedrijf in handen van zijn zoon Davy De Ceuster en groeide het uit tot een bedrijf met 25 mensen in dienst. De Ceuster werkt quasi uitsluitend B2B: klanten zijn voornamelijk aannemers, van kleine ondernemingen tot projectbouw. 

Kranen zijn in principe dom

Het bedrijf van Davy De Ceuster staat dicht bij de eindgebruiker, want is naast verhuur- en verkoopbedrijf ook een servicebedrijf. “Wij zijn ook verantwoordelijk voor herstellingen. Een reparatie op zich kost niet heel veel, maar de verloren uren door de stilstand van de kraan betekenen een stevige kost.” Vermijden dat de kranen in panne vallen, is daarom een stevig verkoopsargument. “Dat willen we realiseren door onze kranen met sensoren uit te rusten. Zo kunnen we tendensen opsporen, zoals na hoeveel werkuren moet een kabel vervangen worden? Met een preventief onderhoud kunnen we daarop inspelen en vermijden we toekomstige defecten, waardoor onze kranen zo veel mogelijk betrouwbaarheidsuren hebben. Van een onverstandige kraan maken we een intelligente kraan.”

Trends blootleggen is tijdrovend en kostelijk

“Alvorens dit plan in werking treedt, moeten we veel data genereren. Pas door die data te analyseren, onthullen we de tendensen die preventief onderhoud op passende ogenblikken mogelijk maakt. Dit vergt tijd en geld. Via het Boost Bouw programma van Confederatie Bouw Limburg kwamen we in contact met VLAIO bedrijfsadviseur Anke Albregts. Dat heeft ons enorm vooruit geholpen. ”

Anke: “Confederatie Bouw Limburg screende een 20-tal bedrijven uit de bouwsector rond hun toekomstvisie en digitaliseringsplannen. Samen met 7 andere bedrijven werd De Ceuster geselecteerd voor een workshop rond onze kmo-groeisubsidie die ik gaf. Na de workshop kregen bedrijven die een aanvraag voor de groeisubsidie digitalisering overwogen ook individuele feedback. We werkten samen aan een langetermijnvisie om een data-gedreven bedrijf te worden en nieuwe business modellen te ontwikkelen. Als bedrijfsadviseur ben je een klankbord voor de ideeën die aanwezig zijn en probeer je de groeiambitie te versterken. Dat is bij De Ceuster zeker gelukt.”

Davy: “Eind juni 2021 hebben we een positieve reactie ontvangen op onze aanvraag voor een kmo-groeisubsidie binnen het thema digitale transformatie. Dankzij de steun van de kmo-groeisubsidie kunnen we nu twee externe dienstverleners inschakelen. Enerzijds om te onderzoeken welke sensoren het meest geschikt zijn en anderzijds om de gegenereerde data automatisch te analyseren met behulp van artificiële intelligentie. Het ultieme doel is om, op basis van data, modellen te bouwen die het mogelijk maken om het gebruik en het onderhoud van de bouwkraan te voorspellen en te optimaliseren.”

Deze workflow viel in de prijzen in de categorie ‘BIM out of the box’ tijdens het event Building the future 2019, georganiseerd door Bimplan. Met deze werkwijze wilde ik aantonen dat ook low-cost technologie kan bijdragen tot een beter bouwproces. Het ingezonden filmpje is hier te bekijken.

Volgende stappen zijn het verder automatiseren en verbeteren van dit proces: bijvoorbeeld het automatisch ‘tracen’ van de kanalen vanuit de foto in plaats van manueel modelleerwerk. En het verder onderzoeken van AR-toepassingen voor het snel en correct positioneren van het model op de werf.

Nieuw businessmodel tegen zomer 2022

Door de steun van VLAIO, kan De Ceuster een versnelling hoger schakelen. Het voornemen is om voor het bouwverlof van volgende zomer een businessanalyse voor te leggen en over voldoende kranen met sensoren te beschikken. Dan ziet ook een nieuw businessmodel het levenslicht. Vandaag de dag werkt het bedrijf van Davy volgens het businesstype van de traditionele huurmarkt, dat wil zeggen huur aan een vast bedrag per maand. De sensoren maken het mogelijk het ‘rent as a service’ model te introduceren. Naargelang respectievelijk meer of minder gebruik van de kraan, wordt dan een toeslag of korting voorzien. De Ceuster volgt zo de huidige trends en gaat voor meer precisie.